Országok, amelyek kikerültek a Grand Prix körforgásából (1. rész) - Salakpor

Friss hírek

Home Top Ad

Post Top Ad

Responsive Ads Here

2020. január 24., péntek

Országok, amelyek kikerültek a Grand Prix körforgásából (1. rész)

Az egyéni világbajnoki szériát az idei évben hét országban bonyolítják le, melyek közül mindössze egy, Oroszország fog debütálni. Az elmúlt években azonban olyan országokba is ellátogatott a széria, mint Norvégia, Finnország vagy Új-Zéland. Cikkem első részében kronologikus sorrendbe listázom, azon helyszíneket, amelyek lekerültek a GP-s térképről.
Az Új-Zélandi Nagydíj helyszíne: az aucklandi Western Springs. Fotó: Western Springs Speedway
Az elmúlt években a brit BSI számára nem igazán sikerült úgy promótálnia a salakmotoros világbajnokságot, ahogyan a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) elvárta tőlük. Többek között ennek is köszönhető, hogy 2022-től az amerikai Discovery kapta meg a jogokat a Speedway Grand Prix lebonyolítására. Az amerikaiaknak rengeteg ötletük van, s az Eurosport Events révén Amerikába és Ázsiába is tervezik elvinni a szériát.

Idén hét országban, tíz fordulóban bonyolítják a világbajnokságot: hármat Lengyelországban (Varsó, Wrocław, Torun), kettőt Svédországban (Malilla, Hallstavik) illetve egyet-egyet Csehországban (Prága), Németországban (Teterow), Dániában (Vojens), Nagy-Britanniában (Cardiff) és a debütáló Oroszországban (Togliatti). Az 1995-ös Grand Prix indulás óta 15 országba látogatott el a sorozat, íme a lista azokról az országokról, melyek kikerültek a vérkeringésből:

Ausztria – Wiener Neustadt (1995)
A történelem egyetlen osztrák fordulójának házigazdája a népszerű, Wiener Neustadt volt. A nagydíjat az amerikai Billy Hamill nyerte, Tony Rickardsson, Hans Nielsen és Mark Loram előtt. A speedway elit később nem tért vissza sógorainkhoz, akik manapság szintén nincsenek könnyű helyzetben: sem motorosokban, sem versenypályákban nem dúskálnak.

Norvégia – Hamar (2002-2004)
A BSI megpróbálta új országokba elvinni a szériát, s Rune Holtának köszönhetően Norvégia merült fel új célpontként. A Hamarban található stadion háromszor látta vendégül a világ legjobbjait, melybe egy 275 méteres pályát építettek. A szokatlanul rövid pálya és annak felülete igen megnehezítette a versenyzők dolgát, akik így sokszor estek-keltek. A Norvég Nagyíjakon Tony Rickardsson (2002, 2004) és Greg Hancock (2003) diadalmaskodtak. 


Horvátország – Gorican (2010-2012)
A magyar határ közvetlen közelében Jurica Pavlic édesapja, Zvonimir Pavlic épített saját pályát és birodalmat Gorican határában. A szántóföldek és gyümölcsösök ölelésében fekvő modern létesítmény mai napig népszerű hely a magyar szurkolók körében. A Grand Prix háromszor látogatott Horvátországba, s 2010-ben Tabaka József másodszámú tartalékként várhatott a bevetésre. A horvátok legjobbja, Pavlic 2012-ben a döntőig menetelt, ahol negyedik lett, míg Greg Hancock, Andreas Jonsson és Nicki Pedersen voltak azok, akik a horvát dobogó legtetejére állhattak.

Olaszország – Lonigo (1996, 2005-2008), Terenzano (2009-2013)
Az első olasz nagydíjat 1996-ban rendezték Lonigoban, ahol Hans Nielsen nyert, Billy Hamill és Tony Rickardsson előtt. A GP kilenc év múlva, 2005-ben tért vissza Olaszországba, s a következő négy évben: Hancock, Crump, Pedersen és Hans Andersen nyertek. 2009-től egy másik olasz helyszínen, Terenzanoban bonyolították le a fordulókat, ahol Gollob kétszer örülhetett, s 2010-ben bebiztosította a világbajnoki címét. Ezt követően a skandinávoknak kedvezett a szerencse, így Jonsson, Lindback és Iversen diadalmaskodtak. Az olasz GP-ken elég kevés néző volt, s a hosszú pályákon nem láthattunk túl izgalmas versenyeket, így - Armando Castagna, FIM befolyása ellenére - kikerült a versenynaptárból.

Új-Zéland – Auckland (2012-2014)
Egy helyi milliárdosnak, Bill Buckleynek köszönhetően a SpeedwayGP háromszor látogatott a nagy hagyományokkal rendelkező, Új-Zélandra. A versenyeknek különleges hangulata volt, hiszen a szezon legelején rendezték meg, s az időeltolódás miatt Europában kora reggel, reggeli mellett szurkolhattak a fanatikusok. A GP történelem leghosszabb pályáján, a 413 méter hosszú oválon hatalmas tempót motoroztak a srácok, míg a szurkolók rendesen megtöltötték a lelátókat. A nagydíjakat Greg Hancock, Jarek Hampel és Martin Smolinski nyerték, s utóbbi kormányra szerelt gyújtáskapcsolóját győzelme után be is tiltották...


A cikk még nem ért véget, folytatás holnap..😉

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here